Eerste keer dat ik dit programma volg en de enige reden dat ik dat deed is omdat ik wist dat ze ergens eens in Ieper zouden passeren (de crew verbleef op 31 augustus in Ieper en de bus stond hier toen ook).
Heel vertrouwd met het concept was ik dus niet, nu al iets meer. En ik ben benieuwd naar voorgaande seizoenen omdat die waarschijnlijk niet puur in België waren, gezien er nu zo'n nadruk op werd gelegd dat ze in België zouden blijven..
Nu, ik had voorgaande seizoenen niet bekeken omdat ik - vol vooroordelen - vermoedde dat dit een flauw afkooksel van 'De Mol' zou zijn. Als ik het nu een kans geef en bekijk, dan moet ik vaststellen dat het dat wel is, maar dat het tegelijk ook beter meevalt dan ik had verwacht, zij het meer door de groep dan door het programma.
Voornaamste waar ik me dood aan erger, zijn de valse tips. Ik zie het nut er niet van in. Vandaag de Kabelbaan in Westouter bijvoorbeeld, vorige week de limburgse vlaai en smurfentaart, ... Tjah. Ik vind het niet ok tegenover zowel de kandidaten als de kijker. Hoorde je vandaag bijvoorbeeld '1000 soldaten' van Willem Vermandere of een stuk uit 'In Flanders Fields' van John McCrae of dat stukje gedicht van Streuvels, dan zit je al met 3 compleet verschillende streken in West-Vlaanderen... Willem Vermandere woont nabij Veurne, Stijn Streuvels nabij Kortrijk en John McCrae is een Canadees die tijdens WOI net buiten Ieper werkte. Veurne, Kortrijk en Ieper, dat scheelt toch al wat. Net zoals de Muur van Geraardsbergen vorige week niet bepaald in Limburg lag.
Keken we naar een aflevering van De Mol waar bewust foute tips richting kandidaat A leiden, terwijl de Mol eigenlijk kandidaat B is, dan trokken we met toortsen en rieken naar de gebouwen van Play.
Ook het feit van bondjes die gesmeed worden en mensen die al dan niet samenwerken of al dan niet info doorgeven, is iets waar ik het moeilijk mee heb. Wat een geluk dat de kandidaten niet zélf mensen naar huis moeten stemmen! Dan zou ik helemaal niet kijken..
Anderzijds vind ik het dus wel een heel leuke groep. Alle tien lijken ze me héél sympathieke mensen waar ik zelf ook goed mee overeen zou komen. Mensen als Blerta, Lean, Tom, Nicole, Steve en Femke bijvoorbeeld vind ik top. Zonder afbreuk te doen aan de anderen die mij gewoon iets minder zijn opgevallen voorlopig maar ook wel een hoge aaibaarheidsfactor hebben.
Nu goed. Best leuk concept, maar het kan beter. Doe mij toch maar gewoon 'De Mol'. (Al blijf ik kijken in de hoop dat Blerta wint.

)